Gradvis tager det interne lingo over og det hænder, at de gode historier forbliver ufortalt, fordi man ikke selv lige har tænkt over, hvor gode og relevante de er for ens målgrupper. Resultatet er, at virksomheden og dens interessenter går skævt af hinanden og at interessenterne ikke længere forstår virksomhedens grundtanke, formål, værdier, produkter og ydelser og budskaber.
Jeg har naturligt de eksterne briller på og stiller mig på modtagerens side. Sammen opdaterer og udvikler vi den eksterne platform til at være modtagerorienteret, til at tale til de forskellige målgrupper gennem de kanaler, hvor de rammes bedst. Det behøver ikke være en kæmpe øvelse; ofte kan opgaven løses med små greb og vil frigive energi og ressourcer, der ellers er blevet brugt på at vedligeholde kanaler, der måske mest af alt er overflødige. Men vigtigst af alt: modtagerne forstår og anerkender budskaberne, hvilket giver det bedste udgangspunkt for at bygge vigtige relationer.
Arbejdet kan udbygges og suppleres med en kvalitativ interessentanalyse.
Vi binder en sløjfe på forløbet ved at sikre, at hele organisationen kender og køber ind på den nye kommunikationsplatform og dermed bedre kan fungere som ambassadører for virksomheden.